Viva la France - Puutarhatalous Ranskan maalla 19.3.-1.4.2012

Bonjour!
Tämä otsikon alle on koottu tarinoita Ranskasta.

Tämä linkki johdattaa suoraan ensimmäisen viikon tapahtumiin!

Lisäksi pienessä Cerisy-Belle-Etoilen kylässä saatiin huomiota medialtakin:

1. Teknisten ongelmien vuoksi Ranskan matkaajien päiväkirjan jatko-osa eli toisen osan kuulumiset julkaistivat vasta nyt. Mutta tässä jatkoa tarinalle kokonaisuus; s'il vous plaît! :)

2. Lauantai 24.3.2012
    Lähdimme aamulla Le St Michelin luostarisaarelle. Saarella näkyy voimakkaasti vuorovesi ilmiö, veden saartaessa saaren nousuveden aikaan. Rannalle ei kannata mennä, koska siellä on juoksuhiekkaa, joka upottaa. Saarella käy vuosittain 3,5 miljoonaa vierailijaa. Saarella asuu 35 ihmistä. St Michel on Unescon maailmanperintökohde. Saarella on niin paljon rappusia, että jalkamme kipeytyivät niitä kiivetessä. Ylhäällä ollessa saimme ihailla kauniita maisemia. Alhaalla katujen varret täyttyi matkamuisto myymälöistä, ravintoloista ja pienistä ruokakojuista. Kiersimme luostarissa, joka vaikutti aika kolkolta paikalta asua. Luostarin jälkeen menimme piknikille läheisen joen rantaan. Menimme iltapäivällä Saint Maloon, joka on rantakaupunki. Paikka oli upea. Kävimme vanhassa rannikko puolustuspaikassa. Oli todella lämmin, ihmiset ottivat rannalla aurinkoa. Kiertelimme kaupoilla ja lähdimme metsästämään autolla ravintolaa. Lopulta löysimme sen jossain lehmä baarista.

Sunnuntai 25.3.2012
    Yöllä olimme siirtyneet kesäaikaan ja herätys oli paljon vaikeampi. Suureksi suruksemme Anni lähti takaisin Suomeen. Aamuvarhain lähdimme Utah Beachille missä oli Normandian maihinnousun muistoksi museo. Siellä saimme englannin kielisen opastuksen. Siitä menimme rannalle, jossa keräsimme simpukoita ja katselimme merta. Matkaa jatkoimme USA:n armeijan sotilaiden hautausmaalle. Sää oli sumuinen ja hyvin kylmä. Palasimme hostellille ekaa kertaa ihmisten aikaan.

1. Maanantai 26.3.2012
      Aamulla kun tulimme koululle, siellä meitä odotti paikallinen toimittaja, joka haastatteli meitä ja kuvasi meitä kun kylvettiin nurmikkoa. Tutustuimme kattopuutarhan rakenteisiin ja pohjamuovin asentamiseen. Pohjamuovin asentaminen vaatii koulutuksen. Se on uusi asia Normandiassa ja tällä hetkellä kattopuutarhat ovat muotia. Iltapäivällä leikasimme pensaita ja meitä tuli haastattelemaan ja kuvaamaan toinen toimittaja. Laakeripuut leikattiin muotoon, koska siinä oli paljon paleltumaa, pensaita poistettiin kuolleet ja vanhat oksat pois. Jos haluttiin leikata muotoon, niin poistettiin saman verran joka puolelta. Kirsi opettaja saapui illalla hostellille ja hänen koneensa oli ollut pari tuntia myöhässä. Söimme kaikki illallisen Moncyssa.

Tiistai 27.3
      Kävimme koululta hakemassa eväät ja kohteliaan Brunon johdattamana menimme samalle taimistolle kun viime viikolla. Porukka jaettiin kolmeen osaan. Teemu lähti ruukuttamaan jossa levitti kuorikatetta perenna ruukkuihin. Kiipulan tytöt olivat aamupäivän kitkemässä kasvihuoneessa ja iltapäivän laittoivat nimilappuja perennoihin. Lepaan tytöt harventi koko päivän pensaita. Illalla kävimme kahvilla Vassysa.

Keskiviikko 28.3.2012
      Käytiin caenin kaupungin puutarhassa, jossa kasvatettiin kaupungin kukkia. Puutarhalla oli kolme osastoa, yhdessä kasvatettiin viherkasvit, toisessa kesäkukat ja kolmannessa puut ja pensaat. Ranskassa on tapana että kaupunki tuottaa ja tarjoaa kaikki kasvit urheilu ja kulttuuritapahtumiin. Caenin kaupunki suosii biologista kasvinsuojelua, puutarhalla ei käytetä kemiallista torjuntaa. Tavoite on että lähiaikoina siirrytään myös orgaaniseen lannoitukseen. Kaupunkilaiset voivat joka perjantai hakea puutarhalta biologisia torjuntaeliöitä ilmaiseksi omaan puutarhaansa. Sitten lähdimme Ranskalaiselle piknikille puistoon. Suunittelimme vierailemamme toisen maailmansodan museossa, mutta liput olivat liian kalliita, joten päätimme käyttää rahat Shoppailuun Caenin keskustassa. Caeniin matkasimme bussilla. Päivi jäi parkkipaikalle ohjailemaan liikennettä. Caenissa tapahtui henkilökohtaine tradegia, kun olimme ostamassa lippiksiä ja kielimuuri tuli esteeksi ja myyjä ei halunnut myydä enää meille ja käänsi selkänsä meille. Päivi sai tulijaiseksi kylmän ice teen ja leivoksen.

2. Torstai 29.3.2012
      Aurinkoinen ja selkeä aamu lämmitti normandian matkaajia. Aamupalan jälkeen matkasimme Jean-Yvesin kanssa kohti Montillyä, jossa tehdään paikallista siideriä ja siitä calvadosta. Matkalla pysähdyimme keskiaikaiseen Comford`in kaupunkiin nauttimaan eväitä ja kiertämään kaupungin kapeita kujia. Matkalla alueen keksitehtaalle pysähdyimme herkuttelemaan paikallisen tuottajan maatilajääteöä. Keksitehtaalla seurasimme keksien valmistusprosessia. Työntekijöiden työssäjaksamista pyrittiin helpottamaan vaihtamalla työpäivän aikana tunnin välein tehtävää. Hyvästelimme Jean-Yvesin ja jatkoimme matkaamme Flersiin ostoksille. Meitä odotti oppilaitoksella seitsemältä normandialainen päivällinen, joka jatkui lähes puoleen yöhön. Tanssia ja haikeita jäähyväisiä…..poskisuudelmia vaihdeltiin…

Perjantai 30.3.2012
      Perjantai aamuna oli tiedossa pakkaamista ja matkustelua. Sitä ennen söimme vielä viimeisen aamiaisemme hostellilla Moncyssa, lähtiessämme aamupalalta annoimme vielä Fazerin suklaarasian hostellin emännälle, joka oli lahjasta tyytyväinen. Kun laukut oli pakattu ja saatu ahdettua autoon, lähdimme vielä viimeisen kerran koululle. Koululla saimme vielä eväät, jotka nautimme koulun pihalla auringon paisteessa. Ennen kuin lähdimme, kävimme vielä koulun lähellä sijaitsevassa Mont Cerisyn luonnon puistossa jossa oli paljon valtavia rhodo pensaita. Sitten olikin aika lähteä kohti Flersin juna-asemaa, jonne tulivat myös opettajat Alain ja Magali jotka tulivat hakemaan meidän käyttämämme auton pois. Matka Pariisiin kesti n. 2,5 tuntia. Pariisiin tullessa kuljettiin vielä kahdella metrolla ja kävelyä riitti, saatoimme olla hiukan hukassa, sillä matka junalta hotellille kesti 2 tuntia… matkalla hajosi myös yksi matkalaukku. Perille päästyämme olimme niin poikki matkasta että menimme syömään ja sen jälkeen hotelille nukkumaan.

Lauantai 31.3.2012
      Päivi, Krista, Mirjam, Heidi ja Teemu lähtivät puoli kymmen aikaan kiertoajelulle, joka oli koko päivän kestävä. Kiertoajelu alkoi oopperatalolta, teimme matkaa kaksi kerroksisella bussilla, yläkerrassa ei ollut kattoa. Ilma oli hieman kylmä. Näimme Eiffel tornin, Riemukaaren, Luvre museon, Nodredam kirkon ja paljon muuta. Nähtävyyksien ohessa kävimme kahvilla pienessä kuppilassa. Ostimme myös matka muistoja pienistä kojuista joita oli katujen varrella. Nähtävyyksien jälkeen lähdimme kaikki yhdessä isoon kauppakeskukseen jossa meillä oli aikaa shoppailla 2 tuntia. Shoppailun jälkeen Mirjam, Krista, Heidi ja Päivi lähtivät takaisin hotelille.
      Ope Heidi, Kirsi, Henna ja Tiina lähtivät heti aamusta 7 ha:rin kirpputorille.Siellä oli paljon antiikki huonekajua ja esineitä ja myös vintage vaateita. Tiina osti uuden matkalaukun hajonneen tilalle. Tämän jälkeen menimme katsomaan Nodrenamea. Emme menneet sisällä koska oli pitkä jono. Illalla Heidi ope, Kirsi, Teemu, Henna ja Tiina lähtivät Mont Martelle. Sielä on kirkko ja hyvä näkyvyys Eiffeltornille. Illalisen söime Italialaisessa ravintolassa.

Sunnuntai 1.4.2012
      Aamulla söimme aamupalan hotelilla ja teimme lähtöselvitykset valmiiksi ettei sitten lentokentällä tarvitse tapella niiden kanssa. Lähdimme hotelilta ja suuntasimme lentokentälle.
      Iltapäivällä oltiinkin koti-Suomessa!

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.