maanantai 10. lokakuuta 2011

Evitan kuulumiset 5-9.10.2011

5.10.2011
Aamulla hieman väsytti, unisena aamupalalle. Aloitimme kaivamalla kuolleet hedelmäpuuntaimet ylös. Aurinko alkoi jo hiljalleen lämmittää. Zorro yksi tilan koirista oli ”apuna” kaivamassa puita ylös eli halusi leikkiä ja järsiä sormia sekä kaivautua itse kuoppaan. Seuraavaksi asensimme tippaletkuja kastelujärjestelmään lämpimässä auringonpaisteessa. Jes, saimme hommat valmiiksi ja vapaa koitti, jonka jälkeen viilentymään paljuun. Lähdimme hetkeksi ratsastamaan ja hoitamaan hevosia. Tilli koira oli siellä mukana katsomassa miten sujuu ratsastus. Tilli oli myös päivällä ahkerasti meidän kanssa laittamassa kastelujärjestelmää. Kävimme taas paikallisessa kaupassa ja ennen illallista taas shakin vuoro.

6.10.2011
Lähdimme aamulla Budapestiin. Unkarilainen liikenne tuli tutummaksi maisemareitin sijaan moottoriteitä kaupunkiin. Matka oli n.50 km tilalta Budapestin keskustaan. Ajelimme hieman ympäriinsä ja suuntasimme kasvitieteelliseenpuutarhaan. Mieleen jäi maailman vanhin puu, Wollemia Pine, joka oli 90 miljoonaa vuotta vanha ja maailmassa niitä on 100 kappaletta, löytöpaikka on salattu. Maistelimme viikunoita puusta ja ihastelimme valtavia lumpeenlehtiä. Kävimme myös puutarhamyymälässä. Päätimme lähteä syömään Mongolialaiseen ravintolaan isolla porukalla ja useimpien alkupalojen tilaus oli häsellystä, mutta kaikki sai useita hyviä annoksia. Minä maistelin vuohenjuustoleipästä, ananaskeittoa, joka oli maitomainen, hieman kanelilla maustettuja ananaspaloja sisältävä kylmä keitto. Sen jälkeen vuorossa oli lampaanjuustoa. Varsinainen pääruoka valittiin itse lautaselle useista vaihtoehdoista. Kypsennystä vaativat kalat ja lihat paistettiin myös, kasviksia käytettiin haluttaessa parilalla. Salaatteja ja tofuakin oli tarjolla. Jälkiruoaksi sai myös valita useammasta vaihtoehdosta. Tulin valinneeksi linnunmaidoksi kutsuttua jälkkäriä ja suklaakakkua. Kaikki sai mahansa täyteen ja kokonaisuudessa kaikki ruuat yhdeltä henkilöltä maksoi alle 12€. Päivä kului nopeasti ja ruokailun jälkeen matkasimme kauppahalliin, tosin jouduimme jättämään välistä linnavuoren ja labyrintin. Kauppahallissa oli paljon puoteja ja jotain tulikin ostettua. Ennen takaisinlähtöä tuli kuvattua vapaudensilta ja yliopistorakennus. Tulomatkalla poikkesimme lentokentälle hakemaan lisää ihmisiä. Lähikaupan kautta matka tuntui pitkältä kuunnellessa ukkojen jorinoita. Illalla söimme muurinpohjalettuja ja testasimme ostamaani shakkipeliä.

7.10.2011
Mieletön väsymys voisi jäädä nukkumaan. Aamupalan jälkeen aloitimme kuoppien kaivamisen hedelmäpuita varten. Siistimme mökin edustoja ja leikkasimme asavepuun oloisia pensaita. Työpäivä meni nopeasti, pensaankärjet ja takiaiset pistelivät mutta Zorro ja Tilli oli taas piristämässä meitä työnteossa. Siivoilimme huoneita hieman ja ruokailun jälkeen lähdimme käymään Tiian ja Elinan kanssa postissa ja kaupassa. Ensimmäinen sateinen päivä meidän ollessa täällä ja asukkaat ovat puhuneet, että heinäkuussa olisi satanut viimeksi. Shakkia, suklaata ja saunomista oli iltatouhuina.

8.10.2011
Aamulla kävin aamupalalla ja osa porukoista oli tekemässä lähtöä Budapestiin. Suvi, Elina, Tiia ja minä jäimme kylän viinijuhliin. Aamupäivä oli vapaata oleskelua. Kävimme Tiian kanssa korjaamassa hieman kastelujärjestelmää, mutta muuten loikoilimme riippumatoissa. Pelasimme shakkia ja leikitimme koiria. Lähdimme viinijuhliin hevoskärryjen kyydissä talon edestä. Tapoihin kuuluu mennä hevoskyydillä. Ohjelmana oli eri-ikäisten kansantanssin oloinen näytös ja taustalla soi soitettu unkarilainen musiikki. Iloinen ja aika pienimuotoinen oli tapahtuma. Tanssijoiden lähtiessä hevoskärryillä ensin pois jatkoimme me matkaa sörözööhön. Sieltä tulimme jalkain takaisin talolle. Illalla oli suolapalju ja savusaunat lämmitetty ja kävin saunomassa.

9.10.2011
Aamulla suuntasimme Dabasin kylälle maalaismarkkinoille, heräteostosten paratiisi. Myynnissä oli kanoja, hevosia, sikoja, lehmiä, kaneja, ankkoja, vaatteita, työkaluista ja koneista korvakoruihin. Maistelimme jotain unkarilaisia leipäsiä, jotka olivat rapeita ja valkosipulilla ja juustolla päällystettyjä. Kävimme kahvilla ja sen jälkeen suuntasimme viinitilalle. Tilanpitäjä kertoi meille viininvalmistuksesta ja saimme maistella viiniä. Vierailumme jäi lyhyeksi, mutta tilanpitäjä kutsui meidät käymään uudestaan. Tulimme talolle ja lauloimme karaokea ja pelasimme biljardia sekä saunoimme.